måndag 17 oktober 2011

Globsol – Sista dagen och Hemresa

Hallå där!

Nyss kom jag fram till centralen i Stockholm. Men, tänker ni nu att det fattas ju lite i denna historia. JA, och den kommer nu:

Söndagen var helt awesome (underbar på engelska)

Började söndagen med en stadig frukost för att sedan vandra över till kongress-salen där Bhagwati Bista från Nepal berättade om ungdomsengagemang internationellt.

Dock fanns det en parameter som drog ner alla hennes föreläsningar. Tolkningen. Bhagwati kunde ingen engelska så hennes nepalesiska tolkades av en kille från Nepal till Engelska och vice versa. Dessutom skulle då tolkarna tolka på tre språk: Engelska, Svenska och Finska. Detta kan ses om en liten bagatell men ska du sitta i ungefär 75 minuter och lyssna på trippeltolkning kan det lätt hända att du sackar efter i fokus om tolken skulle staka sig, Bhagwati märker ju inte det.

Bhagwati Bista till höger med en Globsol-deltagare

Så, efter att ha avnjutit lunch, presenterat vårt projekt  (Alla workshopgrupper hade ett eget projekt.Förresten kan man se vårt projekt genom ett klick HÄR)

En kort stund senare blev det ett kramkalas då alla sa hejdå till varandra. Det var med andra ord dags att äntra bussen till båten.

Väl på båten så blev det att packa upp lite gottgott som man kunde äta (Choklad är så gott!)

Senare på kvällen gick jag och min kollega Tomas Kronvall och åt på en restaurang som fanns på båten. Vi åt varsin hamburgare, som var gigantiska. Några timmar senare satt vi nere på Däck 2 (där ingen täckning fanns) då jag plötsligt får för mig att boka om min tågbiljett. Åker hissen upp till däck 6 och ringer SJ, inser att jag behöver ha ett VISA-kort, så jag lägger på och ringer mamma och förklarar läget. Hon och jag pratar en stund och en halvtimme senare kommer chocken. SJ skickar en biljett med ett tidigare tåg. Jag loggar in via mobilen och ser att min söta lilla mamma köpt biljetten åt mig (Jag älskar dig!) Med det lugna beskedet går jag ner till hytten och softar lite. Klockan börjar bli sen och jag har det väldigt bra.

När klockan börjar ticka mot måndag kände jag mig väldigt ensam i min hytt så jag gick och kikade vart de andra höll hus och ser man på, här vart det fullt:


Fotograf: Anni Häggström

 

Så när klockan började svikta mellan finsk och svensk tid gick några upp till FunClub där partyt redan var igång (tyvärr finns inget bildbevis,eller jo):

Oh yes, partyt pågick ända till 02 eller 03 (tidsomställningen gör mig osäker)

Vaknade skönt och gick och avnjöt en frukost på väg in i svenska skärgården. Den är väldigt vacker när man sitter och äter frukost tycker jag. Gick sedan och packade ner det sista och åkte sedan in till centralen där jag är nu. Tycker mig se morfar stå därborta, borde jag morsa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar